“Нуждаем се от алчни лидери“, твърди Томас Фрийдман

Global Opportunity Explorer 2019 представя стотици устойчиви решения и пазарни възможности, които адресират Целите за устойчиво развитие

Колумнистът, носител на „Пулицър“, с радикално предложение – иска да направи пазара алчен за устойчиво развитие

 

GOE_coverСтремежът към печалба е единственият двигател за спасяването на климата.

Това е водещото послание, отправено от колумниста на New York Times и носител на наградата „Пулицър“  – Томас Фрийдман. Той настоява за разрешение на предизвикателството с климатичните промени, използвайки присъщата на мнозина черта, а именно алчността.

„Не виждам как биха могли да се разпространят чистата енергия и премахването на въглеродните емисии без извличането на ползи от пазара. Има само една по-висша сила от Майката Природа и това е Бащата Алчност. Единствено пазарът може да надделее над Майката Природа“, допълва той.

Трикратният носител на престижната награда за журналистика „Пулицър“ се опасява, че целите, които поставя Парижкото споразумение, никога няма да бъдат постигнати със сегашните темпове, и затова издига радикален, нов подход. По думите му правителствата трябва да накарат пазарите да „постъпят правилно по неправилна причина“. Политиците могат да насърчат мащабно инвестиране в устойчивото развитие, възползвайки се от корпоративната алчност.

 

Необходимо е силно лидерство

В своя радикален подход Фрийдман набляга на ролята на ключовите играчи, сред които САЩ, Китай, Европейския съюз и Бразилия, да намалят въглеродните емисии чрез политически инструменти като въглеродни такси, регулаторни реформи, или изисквания към новите жилища за соларни панели, какъвто е случаят в Калифорния.

Той също така е ядосан заради подетата от Доналд Тръмп кампания, промотираща въглищата, а не чистата енергия, и настоява бизнес лидерите да променят нагласите на президента.

„Направих всичко възможно да привлека глобалния и американския бизнес да убеди президента, че професиите на бъдещето не са в тежката промишленост, а в производството на чиста енергия. Опасявам се, че няма нищо по-важно от тази задача.“

 

Климатичните промени крият пазарни възможности

Разрешението на надвисналата опасност, свързана с нарастването на населението, също е сред приоритетите в списъка на Фрийдман. Той предупреждава за хаос в околната среда, породен от прогнозираното до 2030 г. увеличение от един милиард души на земята. Той се опасява, че мнозина биха поискали „да живеят в дом с американски размери, да карат коли с американски размери и да се хранят с Big Mac с американски размери. И ако не намерим начини да доставяме по-чиста енергия, по-ефективно управление, този милиард души ще нагреят, подпалят и задушат планетата по-бързо отколкото самият Ал Гор* предрича.“

Колумнистът на New York Times призовава компаниите да сграбчат пазарните възможности, които климатичните предизвикателства предоставят. Във връзка с това Томас Фрийдман твърди, че промените в климата се нуждаят от мащабни решения, които единствено пазарът може да осигури. Затова и настойчиво убеждава правителствата да градят устойчивост,  използвайки стремежа към пазарно надмощие.  

Следващата глобална индустрия трябва да бъде чиста откъм енергия и вода, и енергийно ефективна, в противен случай ще се окажем един несполучлив биологичен експеримент,“, подчертава отново Фрийдман.

 

Публикацията е част от доклада Global Opportunity Report 2019 на Глобалния договор на ООН, Sustainia и DNV GL.

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––- 

Global Opportunity Explorer  е най-голямата колекция доказани устойчиви решения в света. Всеки ден се добавят нови решения. Базирани на повече от пет години проучвания, включващи 18 000 бизнес лидери и 17 експертни групи, Global Opportunity Explorer ви води през стотици устойчиви решения и пазарни възможности, които са насочени към Целите за устойчиво развитие.

Global Opportunity Explorer е съвместен проект на Sustainia, DNV GL и Глобалния договор на ООН, създаден въз основа на убеждението, че Целите за устойчиво развитие предлагат безброй възможности за бизнес с голяма стойност за компаниите, обществото и околната среда. Освен начертаването на световна карта с най-модерните иновации и нови пазари, Global Opportunity Explorer се стреми да помогне на бизнес лидери, предприемачи и инвеститори да се свържат с нови партньори, проекти и пазари, за да насърчат повече партньорства за Целите за устойчиво развитие и по-зелен и справедлив свят до 2030 г.

Новият Global Opportunity Report 2019 проучва шест сектора и анализира това как избраните компании са превърнали климатичните рискове в климатични възможности. Смятан за един от най-належащите рискове, изменението на климата вече определя как се развиват пазарите. Фактори като новите предпочитания на потребителите, новите регулации, промяната в инвеститорския фокус и пазарните цени все повече ще благоприятстват климата и ще създадат нов натиск върху компаниите.

Thomas Friedman е американски активист за глобализма и политически коментатор и автор. Той е трикратен носител на награда Пулицър. Към днешна дата г-н Фридман е автор на седмична колона за The New York Times.

*Ал Гор (Албърт Арнолд) е американски политик, бизнесмен и природозащитник, носител на Нобелова награда за мир през 2007 г. съвместно с Междуправителствения панел за климатични промени.

 

Източник: https://goexplorer.org/we-need-greedy-leaders-thomas-friedman/