По случай 5 юни – Световен ден на околната среда, Българската мрежа публикува редица кратки истории, свързани с тематиката на събитието тази година, „Замърсяване на въздуха“. Статиите са продукт на UN Environment.

Петте държави, повели борбата с мръсния въздух

Страните и личностите, които показват как транспортът се превръща от сериозен замърсител в екологично и изгодно средство за придвижване

 

Transport emissions 2 London Photo by Pxhere

Снимка: Pxhere

Освен че миризмата на изгорели газове е неприятна и вредна, тя поразява щастието, интелекта и цялостното състояние на човека, сочат последни проучвания. Въпреки това, милиони хора по света са принудени да вдишват отровни газове всеки ден, излизайки на открито – по път за работа, за училище или просто разхождайки се навън. 

Замърсяването на въздуха води до преждевременна смърт от сърдечни болести, рак или остри дихателни инфекции. Мръсният въздух на закрито и открито отнема живота на 4 милиона души през 2016 г., според наскоро публикувания доклад на Програмата на ООН за околната среда.

Транспортът е сред най-сериозните източници на замърсяване на въздуха в градовете, а обхватът на щетите варира в зависимост от мястото. Той би могъл да бъде масивен или по-слаб замърсител, но вредата, която нанася и в двата случая е безспорна. Това става причина все повече местни и национални правителства да приемат мерки за подобряване качеството на въздуха, като разработват умни системи за управление на градския транспорт  и/или като преминават към електромобили и превозни средства с нулеви вредни емисии (т.нар. zero emission).

„Трябва да се случат три неща“, казва експертът по електрическа мобилност Роб де Джонг към Програмата на ООН за околна среда и обяснява: „Ние трябва да намалим нуждата от транспорт чрез по-добро разполагане в градовете, където децата могат да ходят пеша на училище, където магазините са близо до жилищните райони; трябва да преминем към по-ефикасни средства за придвижване като обществен транспорт, ходене и колоездене; трето – трябва да внедрим по-чисти превозни средства.“

Цел 3.9 за устойчиво развитие налага драстично намаляване на смъртните случаи и болестите, причинени от опасни химикали и замърсяване на въздуха, водите и почвата. За да се промени статуквото в по-широк мащаб, необходима е комбинация от поведенческа промяна, убеждаване, постоянство и лидерство.

Transport emissions 3 Wikimedia Commons

Снимка: Wikimedia Commons

Програмата на ООН за околната среда подкрепя страните, особено развиващите се икономики, във въвеждането на електрическа мобилност. Оказва помощ на правителствата да реализират политики, да обменят добри практики, да управляват технологиите, да проследяват подема на електромобилите и да изчисляват емисиите и икономическите ползи.

Нека да погледнем към някои от успешните зелени инициативи по света, реализирани в транспортния сектор.

Садик Кан, кмет на Лондон

На 8 април 2019 г. кметът на английската столица откри зона с рекордно ниски емисии и обяви, че тя предстои да се разраства. Ще бъдат внедрени и стриктни правила за количеството емисии, които ще се прилагат към едноетажните, двуетажните автобуси и камионите в цял Лондон от октомври 2020 г. Двете схеми ще доведат до намаляване на замърсяването в Лондон и до над 100,000 жители през 2021 г., които вече няма да обитават райони с по-ниско от допустимото качество на въздуха.

Крутите мерки се очаква да подобрят живота на лондончани, защото ще предотвратят хиляди случаи на заболели в следствие от мръсния въздух. Проучване показва, че ефектът ще се усети най-вече от бедните жители на града, но се предвижда всички лондонски райони да забележат разликата.

“Да се справим със смъртоносния лондонски въздух, както и да съхраним здравето на лондончани налага решителни действия. Замърсяването на въздуха е национална здравна криза и аз отказвам да приема, че всяко вдишване съкращава живота ни, увреждайки дробовете и задълбочавайки хроничните заболявания“, казва Кан.

Каролина Шмид, Министър на околната среда на Чили

Чили е страната с най-много електрични автобуси след Китай. По време на Срещата на високо равнище на ООН, посветена на околната среда, през март в Найроби, Шмид наблегна на стратегията за електрическа мобилност, по посока на която трябва да се обединят усилия. Тя разкри кои са икономическите предимства на преминаването към електромобили и каква е популярността им сред публиката.

Като министър тя е допринесла да се стимулира частният сектор, за да може до 2021 г. Чили да има 10 пъти повече електически коли и посочва: „Между 2014 г. и 2018 г. ние удвоихме използването на възобновима и чиста енергия. Днес в гр. Сантяго се движат 200 електрически автобуси.“

Карлос Родригес, Министър на околната среда и енергетиката, Коста Рика

„Когато имаш две министерства, слети в едно, можеш да напреднеш силно. Имаш една личност, която да води напред“, казва Родригес по време на Форума в Найроби и припомня, че институционалната организация е съществена предпоставка за промяна.

Коста Рика използва комбинация от енергоизточници (соларни, биомаса, водни и геотермични), за да посрещне енергийните нужди за над 300 дни в годината на петмилионното население. Страната има дългосрочен план за декарбонизиране на своята икономика, включително и чрез електромобили. „Ако някой попита защо обръщаме такова внимание на нашия дял от цялото количество парникови газове, възлизащ на едва 0,4%, отговорът ни би бил: защото има икономическа полза. И защото има здравна полза. Наистина декарбонизацията намалява разходите.„

Ола Евестуен, Министър на околната среда и климатичните въпроси на Норвегия

Норвегия, която цели да декарбонизира своята икономика до 2030 г., има по-висок процент на употреба на електрически превозни средства, отколкото където и да е другаде по света: 70% от колите на пътя са електрически.

Предоставянето на широк пакет от стимули от Министерството на финансите се оказва фундаментално за постигането на целта. Докато отсъстват пътни такси за електрическите коли, конвенционалните са сериозно облагани. Електромобилите получават безплатно транспортиране на норвежките фериботи. Паркирането в центъра на градовете е разрешено само за електрическите коли. Инфраструктурното развитие също е изиграло огромна роля: много станции за зареждане биват поставени в домовете на хората.

„Ние имаме само 5 млн. души население, но сме третият най-голям пазар на електромобили в света. Очевидно е, че искаме да бъдем настигнати“, заяви представител на Министерството пред ООН.

Китайското министерство на индустрията и информационните технологии

През април 2018 г. Китай въведе стратегия за по-широко производство на екологично чисти превозни средства сред автомобилните компании. Схемата обвързва средната консумация на гориво от авто-производителите с продажбата на превозни средства, захранвани „с нова енергия“. Такива превозни средства са електрическите автомобили, хибриди, и колите с горивни клетки. Мярката предвижда паралелна система за администриране на средния разход на гориво на автомобилните компании и продажбите на коли с нова енергия. 

В Китай планът за развитието на новата автомобилна енергоспестяваща индустрия (2012-2020) задава средни цели за максимален разход от 6.9 л/100 км до 2015 и 5.0 л/100км до 2020.

 

Източник: UN Environment