Как се справяме със замърсяването с пластмаса – опитът на „Patagonia“

 

davis_t_d6i3088_1500tcl-1404x936

Снимка: Tim Davis

Кои са Patagonia и какво произвеждат – вероятно знаете, че те са сред марките производители на луксозни дрехи за outdoor активности. Луксозни ли казахме? Цената им е висока, но срещу нея стоят качество, прецизна изработка, устойчивост на времето и суровите атмосферни условия. Окей, но Patagonia разполага с нещо, което надминава всички други качества на продуктите им – eco-friendly дейност. Как градят своята репутация на екологична компания, разказва самият Мениджър «Проучване и разработка на материали».

Компаниите – членове на Глобалния договор в целия свят са пример за устойчивост в своите сфери на дейност. Но за да разберем по-специално как се произвеждат дрехи от рециклирани суровини – поглеждаме към методите на работа в една от световно признатите компании – лидери по отношение на устойчивото производство – Patagonia. В откъса, който сме превели, има подробности за материала познат като „рециклиран полиестер“.

„Нашата планета страда от дълбоко проникващ и обезпокоителен проблем с пластмасата. През м. април тази година изследователи на най-дълбоката точка на океана – Марианската падина, откриха плуващи найлонови торби и опаковки на дълбочина 11,3 км в Тихия океан.

В световен мащаб, около 450 млн. тона пластмаса се произвежда всяка година, 9.5 млн. тона от които са изхвърляни в океана – предимно предмети за еднократна употреба. И двете цифри не спират да нарастват. Според доклад на фондацията „Елън Макартър“, до 2050 г., измерено в тегло, в океаните ще има повече пластмаса, отколкото риба.

„Patagonia е компания, която винаги се е опитвала да се справи с проблемите, свързани с пластмасата. Ние напреднахме забележително по отношение на рециклирането на високо качествения полиестер и найлон, които използваме в много от нашите най-добри продукти – през 1993 г., Patagonia бе първият производител на outdoor облекло, превърнал отпадъка в руно. Ние непрекъснато тестваме както съществуващите, така и новите материали. Когато преценим, че най-качествените достъпни материали не са готови да посрещнат нуждите, работим тясно с доставчиците, за да постигнем оптимално подобрение на тъканите“, коментират от компанията.

„Полиестерът има неоспорими предимства“, продължава Раян Томпсън, Мениджър «Проучване и разработка на материали» в Patagonia. „Исторически погледнато, в алпийските системи за изолиране, избираната тъкан почти винаги е била вълната“, казва Томпсън. „Преминаването към полиестер се случи, защото с него можехме икономически да си позволим алтернатива на вълната с близки до нея характеристики на представяне и комфорт.“. Докато изсъхването на вълната отнема дни, полиестерът може да те защити и запази сух при интензивна промяна на времето. Томпсън отбелязва още, че това е подходящ материал за наслагване  (съвременните тенденции в планинското обличане са за обличане на слоеве – бел.ред.). „Също така можем да управляваме устойчивостта му на вода, слънчева светлина и при поддръжка – полиестерът е по-лесен за поддръжка, защото понася изпиране и сушене.“

„Днес нашият екип, разработващ материалите, използва рециклиран полиестер от използвани бутилки от газирани напитки и от неизползваем производствен отпадък – за да създаде нови полиестерни влакна за дрехите. Така, нашите разширени тестове показват, че той се представя еднакво добре, ако не и по-добре, като тъканта от първичен полиестер. Използвайки рециклирани влакна, намаляваме зависимостта си от петрола като източник на суров материал и удължаваме живота на депата за отпадъците, докато намаляваме замърсяването в следствие от изгарянето на тъкани. Тази есен, 69% от всички материали на Patagonia ще се извличат от рециклирани такива. Преминаването от първични към вторични – рециклирани материали, означава, че сме ограничили своя въглероден отпечатък с 13,000 тона. Целта ни е до 2025 г. да употребяваме само възобновяеми или рециклирани тъкани в своите продукти.

„За да изкореним проблема със замърсяването с пластмаса от нашето производство,  ние си партнираме с учени, изследователи и други компании за облекло. Нашите консултанти са обучени да информират клиентите за това как да запазят тъканите възможно най-дълго.  Разказваме публично за производствените процеси в текстилната промишленост и се стремим да помагаме на потребителите да правят информиран избор при покупка. Открито говорим за неуспешните опити в ограничаването на своя негативен отпечатък. А чрез успешните примери се надяваме да насочим повече компании към по-широко използване на екологични решения.“

Пълното съдържание на статията е достъпно в блога на Patagonia на този линк.