Изживейте въглеродния си отпечатък във Виртуална реалност

ВРПожарите в Австралия, тайфуните в Тихия океан, сушата в Африка, топенето на глетчерите в Антарктида. Климатичните промени продължават да бъдат водещи новини по света, но все още на много хора им е трудно да разберат този феномен, тъй като много от тези явления са далеч от ежедневния им живот.

Но всеки обикновен човек допринася към климатичните промени, тъй като средният въглероден отпечатък на един човек е 6 тона годишно. Един тон е нивото, което всеки от нас трябва да се стреми да има, за да може светът да попадне в 1.5 °С бъдеще, препоръчано от Международния панел за Климатични Промени.

Затова Програмата на ООН за Околна Среда (UNEP) си партнира с платформата Сони (Sony) PlayStation “Dreams” и създаде впечатляващо виртуално преживяване за климатичните промени. Технологичните характеристики като триизмерни графики и амби-соник аудио, което разпределя звука около зрителя правят преживяването на зрителя много силно. Преживяването илюстрира въглеродния отпечатък като 18 метрова оранжева топка газ, която води зрителите през различни ежедневни сцени, включително закуска, която после се трансформира в покачващото се ниво на водата.

Създателите се надяват да преодолеят липсата на осведоменост за огромното значение на индивидуалното замърсяване като вдъхновят зрителите да живеят по начин, който би направил възможно ограничаването на нивата до 1.5 °С. Над това ниво заплахите от климатичните промени стават многократно по-унищожителни.

2.6 милиарда души играят видео-игри, което прави тези платформи едни от най-големите медиуми за комуникация на света. Имайки предвид, че един от пет “геймъри” е на възраст под 21 години и много млади хора днес са загрижени от климатичните промени, това представлява страхотна възможност за обединяване на природозащитните и климатосъобразните действия с видео-игрите.

“За да задържим света в безопасната зона от 1.5 °С, трябва да предприемем иновативни действия, с които да се преборим с препятствията, които спират хората от това да разберат каква е тяхната роля в климатичните промени”, казва тя. “Като поставяме тази история във формат на виртуална реалност се надяваме да променим някои от често срещаните грешни тълкувания и да вдъхновим хората да мислят по различен начин за изборите, които правят ежедневно.

Надяваме се, че хората никога повече няма да мислят по същия начин за техния личен въглероден отпечатък.”, казва Лигиа Норона, директор на дирекция икономика в UNEP.

Главният илюстратор на Мартин Небелонг казва, че виртуалната реалност е перфектният инструмент за разказване на истории, чрез който да се обяснят климатичните промени. “В ролята си на артист, исках да създам красиво, но понякога и  стряскащо преживяване, което показва реалния мащаб на нашите емисии и резултатите, които трябва да очакваме да видим. Това не е възможно само в две измерения.”

ВР2Въпреки факта, че виртуалната реалност обикновено се нуждае от специални очила, UNEP направи възможно това хора без специалната технология също да станат  свидетели на проекта. Той ще бъде достъпен в YouTube и може да видите вашия въглероден отпечатък като гледате видео във виртуална реаност през телефона си. Видео преживяването ще бъде споделено и в Училището за Земята, проектът-колаборация между UNEP и TED-Ed за ученици и учители, чиито достъп до училище в момента е ограничен.

“Игрите достигат до огромна публика в цял свят и имат силата да доведат до социални промени”, казва Кирен Майерс, директор околна среда и техническо съответствие в Sony Interactive Entertainment. “Следвайки нашето обещание по време на Септемврийската среща за климата в Ню Йорк 2019 г., ние си партнирахме с UNEP, за да разгледаме различни начини по които можем да използваме игрите и VR, за да образоваме и да споделяме надежда – развълнувани сме да видим това видео използвайки Dreams като една от първите инициативи, които са резултат от това.”

Защо виртуална реалност?

Виртуалната реалност е правилният портал чрез който хората да изпитат ефектите на климатичните промени поради следните причини:

  • VR ни позволява да видим нещата в реалните им размери. Въглеродният ви отпечатък всъщност е огромен – 6 тона средно и до около 30 ако сте от развита държава или имате висок доход. Но това да гледаме числа на екран не ни позволява да разберем колко големи са тези числа всъщност.
  • Пленена аудитория. Когато замениш реалния свят с виртуален такъв, ти си внедрен в съобщението, което искаме да споделим. Не можеш да си погледнеш телефона, не можеш да погледнеш през прозореца. Ако артистът си свърши работата добре, човек е просто погълнат от новия свят около него.
  • Звукът. Когато слееш внедряването с правилното аудио, преживяването създава засилена  емоционална реакция. Див пожар, който шуми силно. Самолет, който прелита наблизо. В нашето видео ние стигнахме дори по далеч с 8D звук – номер на звуковите инженери, който кара човек да чува звука сякаш извън главата му. Погледни и разбери дали това би те накарало да погледнеш в определена посока. 
  • Магия. Виртуалната реалност не трябва да бъде само игри със зомбита и космически войни. Може да бъде красота и загадки. Като ангажираме артистите да създадат виртуални светове, ние овладяваме силата на изкуството и разказването на истории.

Информацията за тази статия е взета от официалния сайт на UNEP – тук.