Нов живот за старата техника. Акцията #beatEwaste събра близо 2 тона непотребна техника 

В първото издание на инициативата за правилно изхвърляне на електронни отпадъци на Българска мрежа на ГД на ООН и “Екологика” – #beatEwaste, се включиха 10 компании. Част от нея ще бъде рециклирана, друга – ще влезе в повторна употреба, а събраните средства отиват за екологична кауза.

IMG_20201111_122801Между 15 септември и 15 октомври 2020 г. Българската мрежа проведе своята първа мащабна акция за правилно рециклиране на електронни отпадъци #beatEwaste по проекта “Отговорният избор”. В рамките на един месец служителите на десет компании предадаха в своите офиси е-отпадък – електрически уреди и електронни устройства с общо тегло над 1740 кг. Със съдействието на водещата фирма в областта на рециклирането на оборудване “Екологика България” отпадъкът бе извозен и предстои да бъде рециклиран или въведен отново в експлоатация.  

„Cetin България“, „Нестле България“ АД, „Овергаз“, „Софарма“, „Теленор България“ ЕАД, „ТехноЛогика“ ЕАД“, ,,Филип Морис България” ЕООД, „Фесто Производство“ ЕООД, „Хаос Груп“ и „Юнимастърс Лоджистикс“ 

Това са имената на всички компании, чиито служители затвърдиха отношението на организациите си и своето лично към околната среда, като се включиха в акцията. В анкета, която Мрежата проведе след края на акцията, участниците посочват, че #beatEwaste им е дала възможност да допринесат за политиките по опазване на околната среда, които техните компании провеждат.

“Забележително е количеството е-оборудване, което служителите и компаниите заедно успяха да съберат въпреки дистанционния режим на работа в някои компании – над 1.5 тона. Компютри, резервни части, кабели, устройства и аксесоари бяха сред най-предаваните уреди, но имаше и едра домакинска техника. С акцията успяхме да провокираме дискусии по темата, да направим крачка към преодоляване на консуматорското мислене и потребление”, това каза в обобщение Дарина Георгиева, изпълнителен директор на Българската мрежа, и отправи покана към други компании за включване в следващи издания. Средствата, събрани от генерирания отпадък са в размер на 425 лв. Финансовото измерение може и да не е голямо, но в случая водещи са екологичните ползи от рециклирането на събраните отпадъци и активността на компаниите и техните служители, завърши тя. 

IMG_20201111_121700От партньорската организация “Екологика” поздравиха компаниите и изразиха надежда, че обединените усилия ще помогнат за промяна в самосъзнанието и ограничаване на замърсяването в страната ни, която е втора по генериране на отпадъци на глава от населението в ЕС. Даниел Костов, изпълнителен директор, напомни, че за преминаване към кръгов икономически модел, отговорност носят както производителите, така и потребителите. „При правилна поддръжка на домакинските уреди и устройствата, животът на последните бива удължен, а правилното им изхвърляне позволява да бъдат повторно използвани. В крайна сметка количеството отпадък бива намален, а природата – пощадена“.

Финалният етап от акцията #beatEwaste е подкрепата на образователно – екологична кауза, която ще бъде осъществена с фондация “Биоразнообразие” и “Екологика”.

Повече за “Отговорният избор”

Дългогодишният проект „Отговорният избор“ на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН цели да покаже на потребителите, че със своите постъпки и покупки те имат силата да променят производствени практики, да управляват „модата”, налагана от рекламодателите, и да възпитават култура на анти-консумеризъм у себе си и младите хора. #beatEwaste е първата инициатива, под знака на проекта, която предоставя на служителите и компаниите удобен механизъм за отговорно предаване на стари и неработещи електронни и електрически устройства за рециклиране.